Kroes vreesde dat de overname schadelijk zou zijn voor consumenten en zou
leiden tot hogere prijzen voor de veertien miljoen passagiers die binnen
Europa jaarlijks van en naar Ierland vliegen. Ryanair voerde zijn belang in
Aer Lingus vorig jaar november op tot 26 procent en wilde een meerderheid
van de aandelen verwerven.

Kroes begon vorig jaar december een onderzoek naar de geplande
overname. Dat ze een fusie tegenhoudt is zeer uitzonderlijk: dat deed ze
slechts een keer eerder.

Ryanair-topman Michael O’Leary kondigde dinsdag al aan dat hij bij een nee van
Kroes in beroep zou gaan. O’Leary beweerde dat het besluit van Kroes
politiek gemotiveerd is. De Ierse regering, met ruim 25 procent de grootste
aandeelhouder van Aer Lingus, zou naast Aer Lingus zelf de enige partij zijn
die tegen de overname is.

Ryanair is een prijsvechter die vliegt op vierhonderd routes in heel
Europa en meer dan veertig miljoen internationale passagiers vervoerde in
2006. Het is daarmee een van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter
wereld, groter dan bijvoorbeeld Air France of Lufthansa.

Aer Lingus heeft ongeveer tachtig routes en vervoerde vorig jaar meer dan 8,6
miljoen passagiers. Als de twee bedrijven waren gefuseerd hadden ze 80
procent van alle Europese vluchten op de Ierse hoofdstad Dublin in handen
gehad.

Volgens Kroes concurreren de twee maatschappijen momenteel op 35
lijnen. Na een fusie zouden ze op 22 lijnen samen een monopolie hebben
gehad. Niet goed voor de consument, aldus Kroes.

"Ons besluit om deze overname te verbieden is cruciaal om de belangen van
Ierse en andere consumenten te garanderen, die zwaar afhankelijk zijn van
luchttransport. Monopolies zijn slecht voor consumenten omdat ze de keus
beperken, lagere kwaliteit geven en leiden tot hogere prijzen. Goedkope
maatschappijen als Ryanair zijn daarop geen uitzondering. Helaas zijn de
voorstellen van Ryanair onvoldoende om de zorgen weg te nemen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl